Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De vraagstukken waar scholen voor staan worden steeds complexer. Het is daarom belangrijk dat alle expertise in de school optimaal wordt benut en versterkt. Daarbij verandert het leiderschap in de school en daarmee ook de rol van de schoolleider. Dit boek laat zien hoe schoolleiders met vertrouwen kunnen loslaten, als ze investeren in een cultuur en ondersteunende processen die leiden tot kwaliteit. Het leren van leerlingen én professionals staat centraal.Kwaliteit door gespreid leiderschap geeft praktische handvatten, modellen en checklists, reflectievragen en tips. Praktijkvoorbeelden van schoolleiders die de omslag hebben gemaakt naar gespreid leiderschap wisselen af met verdiepende hoofdstukken.Een speciaal hoofdstuk is gewijd aan besturen; hoe zij schoolleiders kunnen ondersteunen bij hun veranderende rol en hoe zij op bestuursniveau expertise benutten en versterken. Het boek laat zien dat het werken aan kwaliteit door gespreid leiderschap het werk van bestuurders, schoolleiders en leraren betekenisvoller en aantrekkelijker maakt.Dr. Anje Ros is lector Leren en Innoveren van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en academic director van de master Leadership in Education. Zij doet onderzoek naar toekomstgericht onderwijs en leiderschap in het onderwijs en heeft diverse boeken voor het onderwijsveld geschreven. Zij begeleidde scholen bij het ontwikkelen en implementeren van innovatieve onderwijsconcepten.Brigit van Rossum MSc is directeur van Dair Academy, een academie voor de lerende organisatie. Zij heeft uitgebreide ervaring in de onderwijspraktijk opgedaan vanuit functies als toezichthouder, schoolleider, senior-beleidsmedewerker onderwijsontwikkeling en kwaliteitszorg. Daarnaast is Brigit docent leiderschap en begeleidt zij schoolleiders in diverse nascholingstrajecten op dat gebied.Bron: https://www.vangorcum.nl/product/100-304_Kwaliteit-door-gespreid-leiderschap
Schoolleiders --- Schoolmanagement --- Schoolteams --- Schoolontwikkeling --- schoolleiderschap --- Schooldirectie --- Schoolleider --- Schoolteam
Choose an application
Op de meeste scholen wordt hard gewerkt. Toch is niet overal ?de basis op orde?. Met die basis bedoelen we het fundament waarmee de kwaliteit van de school ? onder alle omstandigheden ? zichtbaar wordt gemaakt. De kwaliteitsbouwstenen en proceselementen van 'de basis op orde' stellen scholen in staat om flexibel in te spelen op de veranderende omstandigheden. Tegelijk is dit het fundament dat scholen op het spoor zet van toekomstgericht werken.In dit boek gaat het niet alleen over onderwijskwaliteit en -verbetering. Het gaat om meer. Zo gaat het ook over leiderschap bij kwaliteitsontwikkeling, over collegiale samenwerking en (her)ontwerpen van leren. 'De basis op orde' kan vooral ingezet worden bij verbetertrajecten, maar ook bij wensgedreven schoolontwikkeling. Bron: https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/de-basis-op-orde.html
458.1 --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Schoolontwikkeling --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolteams --- 371.12 --- 371.1 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Schoolteam
Choose an application
Dat scholen niet zonder onderwijsondersteunend personeel kunnen, wisten we natuurlijk allang! Ook voor OOP'ers is het belangrijk dat zij zich professioneel blijven ontwikkelen. Een goede en leuke manier hiervoor is intervisie.Speciaal voor OOP'ers heeft Buro Schoolwerk dit Intervisiespel ontwikkeld. Het doel van dit spel is breder leren kijken naar een probleem of vraagstelling, het vergroten van zelfkennis en meer zicht krijgen op het eigen aandeel van de OOP'er in de samenwerking met anderen (leerlingen, collega's, ouders).Met behulp van de vragen uit dit spel helpen OOP'ers elkaar om het probleem of een vraagstelling te verhelderen en/of expliciet te maken. Deze vragen geven nieuwe inzichten aan de probleeminbrenger. Maar ook de andere deelnemers krijgen hiermee nieuwe inzichten in hun eigen werksituaties.Daarbij stimuleert dit spel betrokkenheid bij elkaar en elkaars problemen of vraagstellingen, en dat komt de teamverbinding ten goede. Een goede basis voor een professionele schoolcultuur!
Intervisie --- Teamspel --- Teamontwikkeling --- Gesprekstechniek --- Schoolcultuur --- Schoolmanagement --- Professionalisering --- Communicatieve vaardigheden --- Communicatie --- Lerende organisatie --- spellen --- Games --- Ondersteunend personeel --- Onderwijs --- Teams --- Schoolteams
Choose an application
Leiderschap zien we vaak als een individuele eigenschap. Je hebt het of je hebt het niet. Leiders beschikken over bijzondere eigenschappen waardoor zij in allerlei situaties kunnen leiden. De rest van de organisatie beschouwen we als volger. Dit beeld van leiderschap zien we ook terug in het onderwijs. Scholen zijn over het algemeen hiërarchisch georganiseerd: de schoolleider leidt en leraren volgen.Tegelijkertijd weten we dat voor duurzame onderwijsverbetering meer nodig is dan het leiderschap van één of enkelen. Gespreid leiderschap gaat ervan uit dat leiderschap de eigenschap is van een groep. Alle groepsleden kunnen invloed uitoefenen, en doen dat op basis van expertise en affiniteit. Zo is leiderschap dynamisch en wisselt het per situatie. In een gespreide leiderschapspraktijk trekken leraren en schoolleiders samen op om te bouwen aan de school en het onderwijs. Hoe geef je dat vorm? Daar gaat dit boek over.Steeds meer schoolleiders en leraren hebben belangstelling voor de opvattingen van gespreid leiderschap. Zij vragen zich af: hoe kunnen wij dit vormgeven in onze school? Het in de praktijk brengen van gespreid leiderschap roept dilemma?s en vragen op. Bijvoorbeeld: 'Enerzijds willen collega?s graag invloed uitoefenen, anderzijds zie ik dat zij wachten tot de schoolleiding het initiatief neemt'. Of: ?Hoe kunnen we de diverse kwaliteiten in onze school benutten?'.Om te helpen bij het zoeken naar antwoorden op dit soort praktijkvragen, werken verschillende Nederlandse experts in dit boek uit wat gespreid leiderschap is, welke spanningen het oproept met formeel leiderschap en welke condities in de school het mogelijk maken.(Bron: www.kessels-smit.com)
#SBIB:316.334.1O225 --- 316.46 --- 316.46 Gezag. Leiderschap. Macht --- Gezag. Leiderschap. Macht --- Organisatie van het onderwijs: doelmatigheid, effectiviteit, efficiëntie --- Schoolleiders --- Schoolmanagement --- Schoolteams --- Teaching --- veranderingsmanagement --- Sociology of organization --- onderwijs --- leidinggeven --- Schooldirectie --- Schoolleider --- Schoolteam
Choose an application
Waaruit bestaat het DNA van een leergemeenschap?Hoe moet je in team discussiëren en cocreëren?Op welke manier veranker je schoolontwikkeling bottom-up?Teamwerk wint steeds meer aan populariteit in het onderwijs. Door samen te werken hoeven leraren en begeleiders uitdagingen zoals het aanscherpen van expertise, de groeiende diversiteit onder leerlingen, de grote werkdruk en de veranderende regels van de overheid niet langer alleen aan te pakken. Helaas blijken in praktijk niet alle manieren van samenwerken even effectief.Team school helpt om samenwerking binnen de schoolmuren en over scholen heen op een succesvolle en gedragen manier te organiseren. Aan de basis daarvan staat de creatie van leergemeenschappen om tot sterkere professionalisering van leraren en kwaliteitsvolle schoolontwikkeling te komen. Dit boek legt uit wat belangrijke randvoorwaarden zijn voor leergemeenschappen en welke verschillende fasen bij de ontwikkeling en inbedding ervan in de school moeten worden doorlopen. Het is er voor elke leraar, directeur, vak- en schoolbegeleider en onderwijsondersteuner die impact wil hebben tot in de klas.Bron: https://www.lannoocampus.be/nl/team-school
450.4 --- cocreatie --- schoolontwikkeling --- leergemeenschappen --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- Teaching --- onderwijsmanagement --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- School management --- lerarenberoep --- Onderwijsvernieuwing. --- Teamwork. --- Schoolontwikkeling --- Leergemeenschappen --- Onderwijsorganisatie --- Schoolteams --- Teamwerk --- Samenwerken --- Onderwijs --- schoolorganisatie --- co-teaching (ler) --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Co-teaching --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- kwaliteitsbevordering --- teamwerk --- Teamwork --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsmanagement --- Onderwijsvisie --- 371.39 --- Professionele leergemeenschap --- Samenwerking --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Schoolteam
Choose an application
Deze publicatie is een bundeling van de studies die zijn uitgevoerd door het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO), in opdracht van de Vlaamse overheid. Het steunpunt liep van juli 2016 tot december 2020. Deze content is dus een afsluiting van het steunpunt. Alle verschillende onderzoekslijnen leverden in de loop van die vier jaar diverse studies op. Deze publicatie is geen totale synthese van al het onderzoek, maar biedt een inkijk in de laatste fase van het steunpunt. De studies zijn gekaderd binnen het brede thema Verschillen in onderwijs, waarbij steeds de vraag speelt hoe we met deze verschillen moeten omgaan. Aan de ene kant willen we dat ons onderwijs zeer kwaliteitsvol is en willen we iedereen stimuleren om zo optimaal mogelijk te presteren. Aan de andere kant moeten we ook rekening houden met die verschillen en mogen we niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar moeten we inspelen op ieders noden. Daardoor zorgen deze verschillen voor de uitdaging om excellentie te verzoenen met gelijke onderwijskansen. Het is precies die uitdaging die soms onderhuids of soms heel expliciet speelt in de studies die in deze publicatie zijn opgenomen. De studies zijn gegroepeerd in vier delen: schoolloopbanen van leerlingen, schoolbeleid ten aanzien van leerlingen, schoolbeleid tegenover leerkrachten en de organisatie van het onderwijs. In de vier delen komen uiteenlopende verschillen naar voren: verschillen tussen leerlingen, verschillen tussen leerkrachten en verschillen tussen scholen.https://politeia.be/nl/publicaties/256391-verschillen+in+onderwijs
School management --- Research on teaching --- Didactic strategies --- onderwijsbeleid --- gelijkekansenbeleid --- diversiteit --- onderwijsonderzoek --- gelijke onderwijskansen --- onderwijsorganisatie --- schoolloopbanen --- schoolbeleid --- schoolpsychologie --- gelijke onderwijskansen. --- onderwijsorganisatie. --- schoolbeleid. --- schoolloopbanen. --- schoolpsychologie. --- Gelijke onderwijskansen --- Schoolbeleid --- Verschillen --- Onderwijs --- Diversiteit --- Onderwijskansen --- Excellentie --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- Leraar --- Loopbaan --- Schoolteams --- Onderwijsbeleid --- Educational sociology --- Schoolteam
Choose an application
Bundel met 8 essays over het thema van diversiteit van schoolteams in het basisonderwijs en een pleidooi voor het (beter) benutten van de uiteenlopende vaardigheden van leerkrachten.Dit boek is een pleidooi voor het benutten van uiteenlopende leraarvaardigheden in het onderwijs. Meer variatie in functies biedt mogelijkheden om de school een stabiele basis van kwaliteit te geven. Dit komt het leren van leraren én het leren van leerlingen ten goede en versterkt dus de onderwijskwaliteit op een school. Toonaangevende onderwijsexperts geven hun visie op dit onderwerp. Zij benadrukken vanuit hun expertise, ervaringen en kennis de kracht van diversiteit in onderwijsteams.Zij gaan in op de vragen rondom het erkennen van ongelijkheid en de inzet van anders opgeleide leraren in de school. Ze zijn kritisch, schrijven harde statements over het huidige onderwijs en prikkelen de lezers na te denken over hun eigen schoolorganisatie.In het boek zijn aanbevelingen te vinden om de ontwikkeling van leraren te stimuleren en de verschillen tussen leraren te erkennen.Met bijdragen van: Eva Naaijkens (voorwoord), Marc Vermeulen en Marjan Vermeulen, Marco Snoek, Paul Baan en Ruut Veenhoven, Brigit van Rossum en Anje Ros, Myriam Lieskamp, Joseph Kessels.Jos DerksenBundel artikelen over het thema diversiteit van schoolteams op de basisschool. Met het oog op versterking van de kwaliteit van het onderwijs is het gewenst beschikbare expertise van leraren te erkennen én te benutten voor de schoolontwikkeling. Ingrediënten voor die schoolontwikkeling zijn de beschikbare expertise van de collega?s, betrouwbare schoolleiders en een sterk team. Leraren die het onderwijs verlieten geven aan dat zij te weinig ruimte kregen voor ontwikkeling en last hadden van een gebrekkige organisatie. Het is tijd voor een kanteling omdat anders te veel expertise verloren gaat. De auteurs dagen het onderwijs uit gebruik te maken van de aanwezige kwaliteit en vaardigheden van leraren. Deze bundel schetst wat daarvoor nodig is en welke factoren daarbij een rol spelen. In de bijdragen aandacht voor: meer variatie, de positieve bijdrage aan motivatie en werkgeluk, de ontwikkeling van een strategisch personeelsbeleid en gespreid leiderschap. Tot slot zijn er aanbevelingen over de leraar zelf, schoolleiders, besturen en de opleidingen. De bijdragen zijn van toonaangevende onderwijsexperts, die kritisch zijn op het huidige onderwijsbeleid en prikkelen om kritisch te kijken naar de huidige schoolorganisaties. Gericht op leraren, schoolleiders, bestuurders en beleidsmakers.© NBD Biblion
Intercultureel onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Hoger onderwijs ; diversiteit --- Diversiteit --- Leraren ; professionalisering --- Beroepsprofielen --- HR --- Onderwijs --- Leerkrachten --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- schoolorganisatie --- diversiteit --- leraren --- schoolteam --- personeelsorganisatie --- Diversiteitsmanagement --- Onderwijsbeleid --- Schoolteams --- Leraar --- Onderwijsvernieuwing --- Gedeeld leiderschap --- Veranderingsmanagement --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- 750 Onderwijspersoneel --- Schoolteam
Choose an application
Waarom en hoe wordt er overlegd op school? Dit themanummer geeft het woord aan auteurs die ‘weten van praten’. Ze spreken over overleg om te ... informeren delen organiseren leren en ontwikkelen presteren participeren connecteren samen te werken … Deze publicatie wil de kennis rond overleg in onderwijs vergroten en goesting geven om met nieuwe inzichten aan de slag te gaan. Het is als het ware een gids om mee proef te draaien in je school. Daarom bevat dit nummer bijdragen die de context van een school en van een organisatie in het algemeen onder de loep nemen: wat zijn belangrijke randvoorwaarden om overleg goed te laten verlopen? Welke rol spelen attitudes, vaardigheden en leiderschap? Wat heeft overleg te maken met connectie en het welbevinden, van mensen in je school of organisatie? En doen ook de infrastructuur en de beschikbare communicatiekanalen ertoe?
School management --- schoolcultuur --- schoolteam --- Interne communicatie --- School (instelling) --- Overleg (beraad) --- Vergaderen --- Organisatiecultuur --- Verbondenheid --- Besluitvorming --- Relatie school - ouder --- Ouderbetrokkenheid --- Ouders --- Participatie --- Leerlingenparticipatie --- Verslaggeving --- Vergadertechnieken --- Verbindende communicatie --- Online --- Onderwijs ; beleid --- Onderwijs ; overleg --- Beleid voeren in het onderwijs. --- Overleg. --- Teams --- Schoolteams --- Samenwerken --- Communicatie --- Communicatie : school --- 371.1
Choose an application
Bij een collegiale visitatie bezoeken teams van leraren op een systematische en doelgerichte wijze een school en bezorgen ze hun bevindingen in een adviserend rapport aan de school. De ervaringen in het buitenland zijn bemoedigend. In dit boek vindt de lezer niet alleen het theoretisch referentiekader maar ook een volledig uitgewerkt scenario voor het verloop van een collegiale visitatie. Daarin komen twee interessante werkwijzen aan bod die los van het volledige scenario door schoolteams toegepast kunnen worden: 'shadowing' en het 'onderzoeken van leerlingenwerk'.
Lerarenopleiding --- Kwaliteitszorg. --- Onderwijs. --- Algemeen. --- zelfevaluatie --- benchmarking --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijsstrategieën --- School management --- onderwijsorganisatie --- onderwijskwaliteit --- collegiale visitatie --- kwaliteitszorg --- 450.4 --- 450.7 --- Inspectie --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Zelfevaluatie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- visitatie --- 450.6 --- Schoolteams --- Visitatie --- 450.49 --- Collegiale visitatie --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Lerarenopleiding : CVO --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Vlaanderen --- 37.014.6 --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Visitaties --- Scholen --- Visitatie (Onderzoek) --- School (instelling) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
De basisschool staat vandaag onder grote druk. Leerkrachten moeten te veel. Ze weten niet goed wat van hen wordt verwacht, ze kunnen weinig eigen klemtonen leggen en geraken ontmoedigd. Nochtans gaat er enorm veel energie schuil in de leerkracht die vanuit een geloof in eigen kracht kinderen help zichzelf te ontwikkelen. De clou is zichzelf bij het werk te 'plezieren'. De praktijk toont aan dat leerkrachten die een goed evenwicht vinden tussen 'moeten presteren' en 'deugd beleven' beter werken. Dit boek geeft praktische ideeën entips om leerkrachten tot meer 'zelfzorg' aan te zetten en leerling-gericht te denken: kortom, om de school zowel voor leerkrachten als leerlingen tot een gnietbare school te maken. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- schoolklimaat --- Primary education --- didactiek --- Basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:2004.3 --- 450.7 --- 454.22 --- Leeromgeving --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolcultuur --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- 474.2 --- Basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Klassenraden --- Kwaliteitszorg --- Leerlingparticipatie --- Leraren --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - leerling --- Samenwerking --- Schoolteams --- Verbondenheid --- 473 --- 474.22 ) Onderwijsstijlen --- basisschool (ler) --- kinderen --- leerklimaat --- leerkracht --- leerkrachten --- leeromgeving --- schoolteam --- 37.064 --- Aandacht --- Communicatie --- Kinderen --- Omgangskunde --- Onderwijs --- 474.22 --- Onderwijskwaliteit --- Schoolteam --- 032038.jpg --- Lagere school --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsstrategieën --- onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Lager onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Sociology of education --- School management --- motivatie --- kinderrechten --- onderwijsstrategieën --- basisonderwijs. --- leerkrachten. --- motivatie.
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|